IDEÁL KRÁSY

Ideál krásy je velice diskutovaným tématem. První ideál lze datovat již do pravěku, kde byla pravděpodobně vytvořena soška Věstonické Venuše, která byla plnějších tvarů. Postupně Věstonickou Venuši vystřídala Venuše Mélská, která byla štíhlejší a šlo o antický ideál ženské krásy. V antice šlo především o symetričnost, která určovala ideál ženské krásy. Nešlo přitom jen o symetrii postavy, ale i oděvu a šperků. Vše muselo být vyvážené a symetrické. Často byla symetričnost a vyváženost vyjádřena matematicky. Vitruvius například vyjádřil tělesné proporce ve zlomcích, to znamená, že hlava by měla tvořit jednu osminu celkové výšky a podobná vyjádření. Egypťané využívaly takzvané mřížkové rastry udávající pevné kvantitativní míry. To znamenalo, že pokud byl jedinec vysoký osmnáct jednotek, jeho chodidla musela mít délku tří jednotek a tak dále. Antika se vyznačovala nejen krásou fyzickou, ale důležitá byla i duševní krása. Jde o krásu těla i duše.

 

Žena, kterou dnes považujeme za krásnou, je krásnější, než byla krásná žena v době Platóna. Rodina, prostředí, ve kterým vyrůstáme a v neposlední řadě média tak udržují i konstruují genderový stereotyp, kde žena může být krásná, jen když má určité parametry: hubená, mladá, nebo má blonďaté vlasy... Ženy jsou ideálem krásy ovlivňovány po celý život již od dětství. Nutí nás vypadat určitým způsobem, protože jinak budeme vystaveni nepříjemným pohledům a nebudeme se cítit spokojeně. Ideál krásy u žen je často kritizován, protože jedna z definic tvrdí, že jde o sociálně konstruovanou představu, že fyzická krása a přitažlivost jsou jedním z nejdůležitějších aspektů ženy. Zároveň je to něco, o co by měla každá žena usilovat a snažit si udržet.

 

Nesmíme zapomenout také na média, která mají vliv nejenom na jednotlivce, ale také na celou společnost. Ovlivňují postoje, chování, názory jedinců a také mají určitý významný účinek. Média a společnost se navzájem ovlivňují, můžou vzdělávat i děsit. Média nemusejí nutně způsobovat změny v postojích či chování, ale mohou je potvrzovat, posilovat nebo naopak oslabovat. Ideál krásy se v médiích objevuje velmi často a média radí, jak se k danému ideálu přiblížit, co pro to dělat nebo jak se oblékat.

 

V NM jsme také součástí světa krásy snažíme se šířit kult ženskosti, jenže ne způsobem navazování vlastních názorů a co je správné z hlediska módních trendů, teorií, pravidel atd. Je úžasné pokud to všechno víte, vnímáte a snažíte se mít přehled o dění fashion světa. Ale v NM apelujeme na to, že krása znamená být v rovnováze se sebou samým, být jiným, vzdělávat se a nebát se vyčnívat z davu ať barvou pletí, nedokonalostmi, kterými nás nadělila příroda nebo názory, které se nemusí shodovat se stereotypy ostatních. Nestačí jen vypadat nádherně podle nějakých šablon, ale mít krásu v srdci, krásnou mysl a duši. A o krásný zevnějšek se postarají profesionálové jako designéři, kteří na míru ušijí, stylisti, kteří dokážou najít správný styl, vizážisti, kteří ukážou krásu a míru make-upu a také vlasoví stylisti, kteří se postarají o nádherný účes. Všechno to si můžeme koupit ale krásu duše nikoliv, tu musíme pěstovat, vzdělávat a chránit.

FOTO, KOLÁŽE Katy

MUA&STYLING  kosmetiks.czprague.style

MODELKA Stacy

MA Crush.Models

ŠATY, SUKNĚ NK.La Perle Dress